LEVICE. Myšlienka obchvatu mesta siaha do roku 2004, keď sa začal spracovávať územný plán. Trasa novej cesty bola navrhnutá cez územie Malej strelnice za bývalou pekárňou.
V roku 2008 Slovenská správa ciest IVSC Bratislava, ako budúci investor, obstarala štyri možné varianty technickej štúdie. Po jej odobrení ministerstvami dopravy a životného prostredia vzišiel ako najvhodnejší variant B – tzv. severný obchvat.
Slovenská správa ciest, Investičná výstavba a správa ciest Bratislava pokračuje v prípravách na vybudovaní cesty, ktorá odkloní tranzitujúce vozidlá. Mimo mesta povedia aj doprava do priemyselného parku Géňa. V súčasnosti do Levíc vchádzajú, resp. vychádzajú všetky autá v smere od Nitry alebo Tlmáč.
Súčastná cesta nepostačuje
„Mesto víta realizáciu plánovaného severného obchvatu najmä preto, že cesta I/51 pretína územie obytnej zóny,“ hovorí architektka Zlatica Zaujecová z oddelenia územného plánovania Mestského úradu v Leviciach.
Štvorprúdovka delí mesto na dve časti. Odčleňuje obývanú zónu od škôl, administratívy, obchodov. Ľudia bývajúci za ňou musia prekonať štyri jazdné pruhy, aby sa dostali do centra. Vzhľadom na intenzitu dopravy to nie je vždy bezpečné.
Podľa slov architektky cesta nevyhovuje intenzite a kapacite dopravy a hluku. Kvôli okolitej zástavbe nie je možné ju rozšíriť na viac pruhov, preto je vybudovanie obchvatu nevyhnutnosťou pre mesto.
Verejné obstarávanie museli odložiť
„Slovenská správa ciest, IVSC Bratislava začala s prípravou stavby Cesta I/51 Levice – obchvat v marci 2008 požiadavkou na verejné obstarávanie na vypracovanie technickej štúdie, ktorá bola vypracovaná v apríli 2009,“ približuje Zuzana Hromcová, hovorkyňa SSC. Podľa jej slov vtedy neboli vznesené žiadne pripomienky, pre ktoré by bolo potrebné zmeniť navrhované riešenie.
Riešenie zadania pokračovalo plynulo až do roku 2012. Vtedy budúci investor dostal žiadosť Mestského úradu v Leviciach na zmenu Územného plánu mesta Levice. Poslanci odsúhlasili návrh, aby bola trasa obchvatu preložená. Okresné združenie technických a športových regiónov Levice si totiž medzičasom od mesta dočasne prenajalo areál nevyužívanej Malej strelnici. V nájomnej zmluve bolo zakotvené, že v lokalite je plánovaná výstavba obchvatu. Združenie ale následne požiadalo mesto o zmenu trasy obchvatu, s čím poslanci v apríli 2012 súhlasili.
Nová cesta má viesť územím, kde je dočasne umiestnená strelnica. FOTO: Jana Némethová
„SSC IVSC Bratislava s uvedenou zmenou nesúhlasila. V máji 2012 boli už pripravené podklady pre verejné obstarávanie na vypracovanie dokumentácie stavebného zámeru a dokumentácie pre územné rozhodnutie. Z dôvodu nepridelenia finančných prostriedkov bolo verejné obstarávanie odložené,“ pripomenula hovorkyňa.
Po reakcii investora na požiadavku mesta, že zmenou trasovania sa zmaria dovtedajšie rozhodnutia a stavba sa vráti na začiatok, čo si vyžiada ďalšie finančné náklady, ktoré by malo znášať mesto, resp. športovci, poslanci o rok, poslanci v apríli 2013, zrušili svoje prvotné rozhodnutie.
Kadiaľ a kedy povedie
Začiatok obchvatu je plánovaný na ceste I/51 v kilometri 215,953 pred vstupom do mesta od Nitry neďaleko mliekarní. Koniec obchvatu má byť na Tlmačskej ceste II/564 medzi elektrárňami a Mercury marketom. Trasa by mala ďalej viesť poza bývalý vojenský sklad, prevádzky na Mestskom majeri, kasárne a nové obchodné centrá. Celková dĺžka je takmer štyri kilometre.
„Na trase je navrhované jedno mimoúrovňové kríženie s miestnou komunikáciou, dve úrovňové križovatky – na začiatku a na konci úseku a tri mostné objekty,“ priblížila Z. Hromcová.
Projekt si vyžiada aj vyvolané investície, ako je preložka a ochrana jestvujúcich inžinierskych sietí. Protihlukové opatrenia neboli na obchvate navrhované.
Podľa hovorkyne bude v nasledujúcom období potrebné preukázať opodstatnenosť projektu štúdiou realizovateľnosti. Plánovaná je v roku 2016.
A kedy by sa mohol obchvat začať stavať? „Predpokladané termíny realizácie budú známe až po vypracovaní a vyhodnotení štúdie realizovateľnosti. V prípade, že potvrdí opodstatnenosť projektu, budeme pokračovať v príprave stavby štandardným postupom, t. j. dokumentáciou na územné rozhodnutie, dokumentáciou na stavebné povolenie, majetkoprávnym vysporiadaním, stavebným povolením a výberom spracovateľa stavebných prác,“ dodala hovorkyňa.