Piatok, 7. máj, 2021 | Meniny má MonikaKrížovkyKrížovky

Storočný grófkin most skončí v šrote

Historický železný most odvezú do zberných surovín. Dve časti z neho vystavia v lokálnych múzeách, jednu pri elektrárni.

Zvyšky mosta vytiahli z Hrona minulý týždeň.Zvyšky mosta vytiahli z Hrona minulý týždeň. (Zdroj: Jana Némethová)

ŽELIEZOVCE. Po železnom moste ponad Hron prešli prvý raz vlaky úzkokoľajnej železnice a povozy v roku 1912. Postaviť ho dala grófka Ernestína Coudenhove, a tak ho miestni podľa nej aj pomenovali Ernestínin most.

Druhá svetová vojna jeho osud spečatila, 26. marca 1945 ho výbušniny poslali na dno rieky. Až počas výstavby malej vodnej elektrárne sa zabudnutý unikát nečakane znova objavil nad hladinou. Dochovali sa piliere, časť konštrukcie aj koľajnice.

p1170128_r7651_res.jpg

Keď na jar klesla hladina rieky, po 70 rokoch sa znova objavil Ernestínin most. FOTO: (JN)

Skryť Vypnúť reklamu

Hron museli vyčistiť

Ťažká technika sa do zvyškov bývalého mosta zahryzla minulý týždeň. Trvalo niekoľko dní, kým vyše 20 ton hrdzavého železa vytiahli spod nánosov. Fragmenty vozovky a koľajníc Hron obmýval sedemdesiat rokov.

Dôvod, prečo most po toľkých rokoch odstránili, súvisí s Malou vodnou elektrárňou Želiezovce. Plánovať ju začali v roku 2008 a stavať v roku 2014. Súčasťou projektu sú aj protipovodňové opatrenia. V rámci nich museli poniže elektrárne a mosta odstrániť z koryta tzv. vzdúvací prah – prekážku v toku, aby nedochádzalo k záplavám. Keď hladina klesla o približne dva metre, na jar sa v koryte objavil starý most. Na brehu boli aj dva delostrelecké granáty. Zlikvidovali ich prišli pyrotechnici z Nitry.

Vodné dielo siaha od mikulskej závlahovej čerpacej stanice až po želiezovskú stanicu. Tento úsek Hrona, ako vodnú cestu, má firma povinnosť udržiavať v čistote. Hron sa využíva na rekreačné splavovanie. „Keď hladina klesla, zo starého mosta trčala časť, čo by bolo nebezpečné pre vodákov,“ opísal Július Ferlik, ktorý je technickým dozorom investora elektrárne, pre regionálne noviny MY Týždeň na Pohroní. Hrozilo tiež, že by sa na zvyškoch mosta zachytávali plávajúce stromy, čím by došlo k zmenšeniu prietoku rieky.

Skryť Vypnúť reklamu

„Museli sme konať a most odstrániť,“ povedal B. Antoš. Skontaktovali sa s Povodím Hrona, ktorý na toto nemal financie. Mestský úrad prejavil záujem o dva fragmenty konštrukcie. Jeden pôjde do vojenského múzea v Pohronskom Ruskove, ďalší ostane v Mestskom múzeu v Želiezovciach, ktoré dokumentuje život grófskej rodiny Esterházyovcov v meste.

p1180958_r3657_res.jpg

Dve časti mostného telesa sú dočasne uložené pri mestskom múzeu. FOTO: (JN)

Do múzea a do šrotu

Minulý týždeň už boli obidva kusy uskladnené na dvore. „Vybrali sme časti, kde sú aj pôvodné nity. Tu dokonca vidieť, že tam vybuchla výbušnina,“ ukázal detail Pavel Polka, šéf múzea. Hrdzavý fragment dajú vypieskovať a natrú ho olejom, aby ho zakonzervovali. Umiestnia ho v múzeu a plánujú k nemu priložiť aj dobovú fotografiu Ernestíninho mosta. Na nej vyznačia, ktorá súčasť mosta to bola.

Skryť Vypnúť reklamu

Jeden nosník odviezli aj k vodnému dielu, kde ho prevádzkovateľ plánuje uchovať ako súčasť elektrárne. Zvyšok storočného mosta skončí v starom železe.

HISTÓRIA ERNESTÍNINHO MOSTA

V Želiezovciach a blízkom okolí mala svoje panstvo rodina Esterházyovcov. Dodnes sa v meste dochoval kaštieľ, Soví zámoček či hrobka tejto grófskej rodiny.

Okrem iného sa venovali poľnohospodárstvu. Na prevoz poľnohospodárskych produktov slúžili konské povozy, ktoré postupne vystriedala najskôr konská železnica a neskôr úzkokoľajná železnica. V regióne bolo takmer 70 kilometrov úzkokoľajných tratí, ktoré spájali polia a majere s Pohronským Ruskovom, kde bol cukrovar a mlyn.

Dostať sa na druhú, ľavú stranu Hrona bolo problémom až do doby, kedy pred prvou svetovou vojnou dala grófka Ernestína Coudenhove postaviť most. Táto dedička panstva bola poslednou grófkou žijúcou v kaštieli, jej stará mama bola Mária Esterházy.

„Hrdzavý nález“, ako ruiny nazval železničný historik Jozef Gulík, je pozostatkom po sieti úzkokoľajných železníc v okolí Želiezoviec. Most slúžil v prvej polovici 20. storočia nielen pre vlakovú dopravu, ale aj cestnú. Po ľavej strane viedli koľajnice, vozovka bola betónová.

Prišla druhá svetová vojna. Ustupujúca nemecká armáda ho 26. marca 1945 vyhodila do povetria. (JN)

bars-es-hont-varmegyek-evkonyve-1943_r35.jpg

Dobová fotografia zachytáva Ernestínin most.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  2. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  3. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť
  1. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  2. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  3. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  6. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  9. Ako zabezpečiť vhodné podmienky na dôstojnú prácu?
  10. Moderná drevostavba s vlastným rukopisom
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 58 016
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 565
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 14 918
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 12 650
  5. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 8 071
  6. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 051
  7. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 882
  8. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 303
  9. Tipy od delegátky: Egypt má veľa turistami neobjavených miest 7 163
  10. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 060
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Levice, Želiezovce a Tlmače - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Levice

Čo hovorí olympijský víťaz na očkovanie športovcov a politické napätie okolo letnej olympiády? Pozrite/vypočujte si zaujímavý rozhovor.

6. máj
Zaniknutá obec Mochovce.

Nachádzajú sa v predpolí tzv. Slovenskej brány, v blízkosti údolia rieky Hron. Z archeologického hľadiska je toto územie veľmi významné.

6. máj

Výstrahy 2. stupňa platia pre západné Slovensko do 21. hodiny.

5. máj
Rozhovor s Viliamom Rybárom ml. zo spoločnosti Službyt Levice.

Kvôli pandémii vyúčtovanie niektorých vlastníkov bytov zaskočí.

4. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Muž jazdil po republike vlakom, keď sa mu minuli peniaze, túlal sa hladný po okolí Dolného Kubína.

20 h

ÚFP im dôrazne neodporúča dohrať tri ligové kolá.

19 h

Momentálne sú vo výstavbe cyklotrasy na Piešťanskej ulici a Na kamenci.

21 h

Mercedes vyletel zo zákruty. Na mieste, kde sa stala nehoda, osadili bicykel duchov.

2. máj

Už ste čítali?