Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Kamióny chcú dostať z dediny. Obchvat ale spolu s atómkou nedostavali

Ľudia z obce a okolia Kalnej nad Hronom sa podpisujú pod petíciu za vybudovanie obchvatu. Naplánovaný bol pred štvrťstoročím.

Ľudia spisujú petíciu, aby bol dokončený obchvat obce.Ľudia spisujú petíciu, aby bol dokončený obchvat obce. (Zdroj: Jana Némethová)

KALNÁ NAD HRONOM. V dedine sa križujú dve cesty I. triedy. Všetka nákladná doprava, ktorá smeruje na hraničný priechod v Šahách, prechádza stredom obce.

p1200400_r4369_res.jpg

Nákladná doprava prichádzajúca do Kalnej nad Hronom nepokračuje do Levíc, ale je odklonená do dediny. FOTO: (JN)

Samospráva sa už roky usiluje o to, aby bol vybudovaný obchvat. Uvažovalo sa o ňom už počas výstavby jadrovej elektrárne v Mochovciach. Po zmene režimu ostal 1300 metrov dlhý úsek vyznačený len na projektoch.

Na plánovanej trase už obec vykúpila pozemky, vypracovať dala technickú štúdiu. Všetko na vlastné náklady. Apeluje, že s dostavbou 3. a 4. bloku je potrebné dobudovať únikovú cestu pre prípad havárie v elektrárni.

Skryť Vypnúť reklamu

Do boja za obchvat sa pridali aj aktivisti a začali zbierať podpisy. Koncom novembra chcú petíciu zaniesť na Úrad vlády. Ľudia sa ponosujú na hluk a praskanie múrov. Každé ráno na bezpečnosť školákov na priechodoch pre chodcov dohliada obecná polícia.

p1200334_r7168_res.jpg

Trasa plánovaného obchvatu je dlhá 1300 metrov (vyznačená je červenou čiarou).

Každodenné zápchy

Kalná nad Hronom s 2-tisíc obyvateľmi leží na trase dvoch ciest 1. triedy. Štátna cesta I/51 vedie od západu na východ, z Nitry do Levíc a cesta I/76 smeruje zo severu na juh, od Mochoviec, Tlmáč a Žiaru nad Hronom do Šiah a Štúrova. V dedine sa križujú, takže „sedemdesiatšestka“ sa stáva vedľajšou cestou. Hlavne ráno to spôsobuje dopravný kolaps. Vodiči, ktorí dedinu lepšie poznajú, sa snažia zápchu obísť bočnými ulicami. Aj počas zvyšku dňa je doprava preťažená – dôvodom je odklonenie tranzitnej dopravy smerujúcej do Maďarska zo západu a severu Slovenska práve cez Kalnú nad Hronom.

Skryť Vypnúť reklamu

Pomôcť by malo dobudovanie obchvatu. „Požiadavka vyšla zo strany obyvateľov prevažne na Ulici Červenej armády. Sťažujú sa na zvýšený hluk, hustotu premávky a poškodzovanie ich majetku,“ vysvetľuje predseda petičného výboru Roland Bogár pre regionálne noviny MY Týždeň na Pohroní. Zbierať podpisy začali len nedávno, už teraz ich majú približne tisíc.

Pridávajú sa aj ľudia z okolia, ktorí v dopravnom uzle zažívajú každodenne zápchy pri cestovaní za prácou do Levíc, Mochoviec, Vrábeľ či Nitry.

p1200369_r4645_res.jpg

Cez dedinu prejdú denne desiatky kamiónov. FOTO: (JN)

Obchvat štvrťstoročie mešká

Vybudovanie približne 1300 metrov dlhého úseku je odhadované na 7,5 milióna eur. Postavený mal byť už v 80. rokoch, keď sa stavala atómka, ako súčasť nadjazdu cesty I/76. Plánované pokračovanie komunikácie pripomínajú panely rozložené za zvodidlami.

Skryť Vypnúť reklamu

Po roku 1989 samospráva s pravidelnosťou apelovala na ministerstvo a príslušné inštitúcie. Okrem vymieňania si listov pokročilo súčasné vedenie ďalej. „V roku 2011 sme dali vypracovať technickú štúdiu obchvatu, čo je prvý krok k realizácii. Stálo nás to 25-tisíc eur, nebola to pritom naša povinnosť,“ ukazuje starosta Ladislav Éhn niekoľko centimetrov hrubý dokument. Obec vykúpila aj pozemky v areáli poľnohospodárskeho družstva, kadiaľ by mal budúci obchvat prechádzať. Ďalšie kroky sú na Slovenskej správe ciest, resp. ministerstve dopravy.

Nutnosť vybudovania obchvatu starosta odôvodňuje aj pokračujúcou dostavbou ďalších dvoch blokov mochovskej elektrárne. „Potenciálne riziko bude dvakrát väčšie. Obchvat je potrebný pre prípad evakuácie - cez obec vedie úniková trasa do zberného miesta v Šarovciach,“ vysvetľuje. Príkladom je cvičenie, ktoré bolo v roku 2011 - pred dedinou sa vytvoril „lievik“, doprava kolabovala.

p1200388_r2016_res.jpg

Križovatka dvoch ciest prvej triedy - I/51 a I/76. Obchvat by mal pokračovať doľava z nadjazdu. FOTO: (JN)

Sčítavajú dopravu

Podľa L. Éhna bol projekt vybudovania obchvatu zaradený v plánoch Slovenskej správy ciest, ale nie medzi prioritami. Rozhodujúce slovo má v tomto prípade ministerstvo dopravy, kam obec poslala všetky podklady.

Podľa jeho hovorcu Martina Kóňu „v súčasnosti a v strednodobom výhľade je existujúca cesta kapacitne vyhovujúca, avšak v dlhodobom výhľade je potrebné riešiť tento úsek cesty I/76 Kalná nad Hronom – križovatka s I/51.“ Ako ďalej povedal, daný úsek je súčasťou sčítania dopravy, ktoré aktuálne prebieha na celom Slovensku. „Následne na základe výsledkov celoštátneho sčítania dopravy bude nastavený ďalší postup projektovej prípravy,“ dodal.

Petičný výbor bude pokračovať v zbieraní podpisov do novembra. Jeden z hárkov je v kancelárii prvého kontaktu na obecnom úradu. Petíciu odovzdajú na Úrade vlády.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 931
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 897
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 654
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 727
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 401
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 356
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 811
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 512
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 458
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 431
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Levice, Želiezovce a Tlmače - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Levice

Jadrové palivo do 3. bloku elektrárne Mochovce sa bude zavážať najskôr koncom apríla.

2 h
Malý Theodor sa narodil v levickej nemocnici 21. 1. 2021.

Maličký Theodor sa narodil dnes ráno v levickej nemocnici.

23 h
Na otvorenie nadjazdu v Leviciach si vodiči museli počkať do konca roka. Otvorili ho 30. decembra.

Policajné razie, voľby, nové klientske centrum, ale hlavne pandémia. Udalosti uplynulého roka poznačil nový koronavírus.

20. jan

Prevoz a hospitalizácia pozitívne testovaných väznených osôb z tohto ústavu neboli doteraz potrebné.

23 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

8 h

Muža našli už bez známok života.

21. jan

Už ste čítali?