Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Kamióny chcú dostať z dediny. Obchvat ale spolu s atómkou nedostavali

Ľudia z obce a okolia Kalnej nad Hronom sa podpisujú pod petíciu za vybudovanie obchvatu. Naplánovaný bol pred štvrťstoročím.

Ľudia spisujú petíciu, aby bol dokončený obchvat obce.Ľudia spisujú petíciu, aby bol dokončený obchvat obce. (Zdroj: Jana Némethová)

KALNÁ NAD HRONOM. V dedine sa križujú dve cesty I. triedy. Všetka nákladná doprava, ktorá smeruje na hraničný priechod v Šahách, prechádza stredom obce.

p1200400_r4369_res.jpg

Nákladná doprava prichádzajúca do Kalnej nad Hronom nepokračuje do Levíc, ale je odklonená do dediny. FOTO: (JN)

Samospráva sa už roky usiluje o to, aby bol vybudovaný obchvat. Uvažovalo sa o ňom už počas výstavby jadrovej elektrárne v Mochovciach. Po zmene režimu ostal 1300 metrov dlhý úsek vyznačený len na projektoch.

Na plánovanej trase už obec vykúpila pozemky, vypracovať dala technickú štúdiu. Všetko na vlastné náklady. Apeluje, že s dostavbou 3. a 4. bloku je potrebné dobudovať únikovú cestu pre prípad havárie v elektrárni.

SkryťVypnúť reklamu

Do boja za obchvat sa pridali aj aktivisti a začali zbierať podpisy. Koncom novembra chcú petíciu zaniesť na Úrad vlády. Ľudia sa ponosujú na hluk a praskanie múrov. Každé ráno na bezpečnosť školákov na priechodoch pre chodcov dohliada obecná polícia.

p1200334_r7168_res.jpg

Trasa plánovaného obchvatu je dlhá 1300 metrov (vyznačená je červenou čiarou).

Každodenné zápchy

Kalná nad Hronom s 2-tisíc obyvateľmi leží na trase dvoch ciest 1. triedy. Štátna cesta I/51 vedie od západu na východ, z Nitry do Levíc a cesta I/76 smeruje zo severu na juh, od Mochoviec, Tlmáč a Žiaru nad Hronom do Šiah a Štúrova. V dedine sa križujú, takže „sedemdesiatšestka“ sa stáva vedľajšou cestou. Hlavne ráno to spôsobuje dopravný kolaps. Vodiči, ktorí dedinu lepšie poznajú, sa snažia zápchu obísť bočnými ulicami. Aj počas zvyšku dňa je doprava preťažená – dôvodom je odklonenie tranzitnej dopravy smerujúcej do Maďarska zo západu a severu Slovenska práve cez Kalnú nad Hronom.

SkryťVypnúť reklamu

Pomôcť by malo dobudovanie obchvatu. „Požiadavka vyšla zo strany obyvateľov prevažne na Ulici Červenej armády. Sťažujú sa na zvýšený hluk, hustotu premávky a poškodzovanie ich majetku,“ vysvetľuje predseda petičného výboru Roland Bogár pre regionálne noviny MY Týždeň na Pohroní. Zbierať podpisy začali len nedávno, už teraz ich majú približne tisíc.

Pridávajú sa aj ľudia z okolia, ktorí v dopravnom uzle zažívajú každodenne zápchy pri cestovaní za prácou do Levíc, Mochoviec, Vrábeľ či Nitry.

p1200369_r4645_res.jpg

Cez dedinu prejdú denne desiatky kamiónov. FOTO: (JN)

Obchvat štvrťstoročie mešká

Vybudovanie približne 1300 metrov dlhého úseku je odhadované na 7,5 milióna eur. Postavený mal byť už v 80. rokoch, keď sa stavala atómka, ako súčasť nadjazdu cesty I/76. Plánované pokračovanie komunikácie pripomínajú panely rozložené za zvodidlami.

SkryťVypnúť reklamu

Po roku 1989 samospráva s pravidelnosťou apelovala na ministerstvo a príslušné inštitúcie. Okrem vymieňania si listov pokročilo súčasné vedenie ďalej. „V roku 2011 sme dali vypracovať technickú štúdiu obchvatu, čo je prvý krok k realizácii. Stálo nás to 25-tisíc eur, nebola to pritom naša povinnosť,“ ukazuje starosta Ladislav Éhn niekoľko centimetrov hrubý dokument. Obec vykúpila aj pozemky v areáli poľnohospodárskeho družstva, kadiaľ by mal budúci obchvat prechádzať. Ďalšie kroky sú na Slovenskej správe ciest, resp. ministerstve dopravy.

Nutnosť vybudovania obchvatu starosta odôvodňuje aj pokračujúcou dostavbou ďalších dvoch blokov mochovskej elektrárne. „Potenciálne riziko bude dvakrát väčšie. Obchvat je potrebný pre prípad evakuácie - cez obec vedie úniková trasa do zberného miesta v Šarovciach,“ vysvetľuje. Príkladom je cvičenie, ktoré bolo v roku 2011 - pred dedinou sa vytvoril „lievik“, doprava kolabovala.

p1200388_r2016_res.jpg

Križovatka dvoch ciest prvej triedy - I/51 a I/76. Obchvat by mal pokračovať doľava z nadjazdu. FOTO: (JN)

Sčítavajú dopravu

Podľa L. Éhna bol projekt vybudovania obchvatu zaradený v plánoch Slovenskej správy ciest, ale nie medzi prioritami. Rozhodujúce slovo má v tomto prípade ministerstvo dopravy, kam obec poslala všetky podklady.

Podľa jeho hovorcu Martina Kóňu „v súčasnosti a v strednodobom výhľade je existujúca cesta kapacitne vyhovujúca, avšak v dlhodobom výhľade je potrebné riešiť tento úsek cesty I/76 Kalná nad Hronom – križovatka s I/51.“ Ako ďalej povedal, daný úsek je súčasťou sčítania dopravy, ktoré aktuálne prebieha na celom Slovensku. „Následne na základe výsledkov celoštátneho sčítania dopravy bude nastavený ďalší postup projektovej prípravy,“ dodal.

Petičný výbor bude pokračovať v zbieraní podpisov do novembra. Jeden z hárkov je v kancelárii prvého kontaktu na obecnom úradu. Petíciu odovzdajú na Úrade vlády.

Najčítanejšie na My Levice

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  1. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  3. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  4. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  5. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  6. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 663
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 287
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 3 997
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 702
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 254
  6. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 2 644
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 590
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 435

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Grécke Atény 3/4: Pláže a ostrovy – Glyfada, Aegina a neobývaný raj Moni
  2. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá
  4. Anton Kaiser: Krokom po minulosti rodiny Migazzi
  5. Adriana Boysová: Šuškandou opradená sexuálna výchova
  6. Matúš Lazúr: Kto bude šetriť a kto to celé zaplatí
  7. Miriam Studeničová: Je čas poznať pravdu o astrálnom svete
  8. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pre rodinnú firmu je vhodný externý poradca, pomôže riešiť aj konflikty (4. časť)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 492
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 954
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 537
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 190
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 575
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 468
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 219
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 862
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Levice, Želiezovce a Tlmače - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Levice

Ružena Kosorínová so svojimi výtvormi.

Obrázky namaľovala v období koronovej izolácie.


Jaroslav Burjaniv 10 h
Ak nezastropujú ceny energií, môže sa stať, že levická plaváreň bude mať počas leta vynútenú pauzu.

Svietenie a kúrenie v mestských objektoch začína byť neúnosné.


27. sep
Gólová radosť Kristiána Petríka a jeho spoluhráčov.

Levice majú, zdá sa, nového kanoniera.


26. sep

Osobná doprava dnes patrí k bežnému štandardu, vozíme sa do práce, na nákupy, dovolenky, za koníčkami.


(PR) 26. sep

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vodiči sa dlhodobo sťažujú, že na Hutách sa na asfalte šmýka.


26. sep

Policajti namerali v mestskej časti Považskej Bystrice Milochov 28-ročného vodiča Kie Ceed, ktorý prekročil maximálnu povolenú rýchlosť o 75 kilometrov za hodinu (km/h).


TASR 27. sep

Dostavba bude trvať dlhšie a štát zaplatí viac.


19 h

Na diaľnicu muža vraj poslala navigácia.


TASR 16 h

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Grécke Atény 3/4: Pláže a ostrovy – Glyfada, Aegina a neobývaný raj Moni
  2. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá
  4. Anton Kaiser: Krokom po minulosti rodiny Migazzi
  5. Adriana Boysová: Šuškandou opradená sexuálna výchova
  6. Matúš Lazúr: Kto bude šetriť a kto to celé zaplatí
  7. Miriam Studeničová: Je čas poznať pravdu o astrálnom svete
  8. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pre rodinnú firmu je vhodný externý poradca, pomôže riešiť aj konflikty (4. časť)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 492
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 954
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 537
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 190
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 575
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 468
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 219
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 862
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu