KALNÁ NAD HRONOM. V dedine sa križujú dve cesty I. triedy. Všetka nákladná doprava, ktorá smeruje na hraničný priechod v Šahách, prechádza stredom obce.
Nákladná doprava prichádzajúca do Kalnej nad Hronom nepokračuje do Levíc, ale je odklonená do dediny. FOTO: (JN)
Samospráva sa už roky usiluje o to, aby bol vybudovaný obchvat. Uvažovalo sa o ňom už počas výstavby jadrovej elektrárne v Mochovciach. Po zmene režimu ostal 1300 metrov dlhý úsek vyznačený len na projektoch.
Na plánovanej trase už obec vykúpila pozemky, vypracovať dala technickú štúdiu. Všetko na vlastné náklady. Apeluje, že s dostavbou 3. a 4. bloku je potrebné dobudovať únikovú cestu pre prípad havárie v elektrárni.
Do boja za obchvat sa pridali aj aktivisti a začali zbierať podpisy. Koncom novembra chcú petíciu zaniesť na Úrad vlády. Ľudia sa ponosujú na hluk a praskanie múrov. Každé ráno na bezpečnosť školákov na priechodoch pre chodcov dohliada obecná polícia.
Trasa plánovaného obchvatu je dlhá 1300 metrov (vyznačená je červenou čiarou).
Každodenné zápchy
Kalná nad Hronom s 2-tisíc obyvateľmi leží na trase dvoch ciest 1. triedy. Štátna cesta I/51 vedie od západu na východ, z Nitry do Levíc a cesta I/76 smeruje zo severu na juh, od Mochoviec, Tlmáč a Žiaru nad Hronom do Šiah a Štúrova. V dedine sa križujú, takže „sedemdesiatšestka“ sa stáva vedľajšou cestou. Hlavne ráno to spôsobuje dopravný kolaps. Vodiči, ktorí dedinu lepšie poznajú, sa snažia zápchu obísť bočnými ulicami. Aj počas zvyšku dňa je doprava preťažená – dôvodom je odklonenie tranzitnej dopravy smerujúcej do Maďarska zo západu a severu Slovenska práve cez Kalnú nad Hronom.
Pomôcť by malo dobudovanie obchvatu. „Požiadavka vyšla zo strany obyvateľov prevažne na Ulici Červenej armády. Sťažujú sa na zvýšený hluk, hustotu premávky a poškodzovanie ich majetku,“ vysvetľuje predseda petičného výboru Roland Bogár pre regionálne noviny MY Týždeň na Pohroní. Zbierať podpisy začali len nedávno, už teraz ich majú približne tisíc.
Pridávajú sa aj ľudia z okolia, ktorí v dopravnom uzle zažívajú každodenne zápchy pri cestovaní za prácou do Levíc, Mochoviec, Vrábeľ či Nitry.
Cez dedinu prejdú denne desiatky kamiónov. FOTO: (JN)
Obchvat štvrťstoročie mešká
Vybudovanie približne 1300 metrov dlhého úseku je odhadované na 7,5 milióna eur. Postavený mal byť už v 80. rokoch, keď sa stavala atómka, ako súčasť nadjazdu cesty I/76. Plánované pokračovanie komunikácie pripomínajú panely rozložené za zvodidlami.
Po roku 1989 samospráva s pravidelnosťou apelovala na ministerstvo a príslušné inštitúcie. Okrem vymieňania si listov pokročilo súčasné vedenie ďalej. „V roku 2011 sme dali vypracovať technickú štúdiu obchvatu, čo je prvý krok k realizácii. Stálo nás to 25-tisíc eur, nebola to pritom naša povinnosť,“ ukazuje starosta Ladislav Éhn niekoľko centimetrov hrubý dokument. Obec vykúpila aj pozemky v areáli poľnohospodárskeho družstva, kadiaľ by mal budúci obchvat prechádzať. Ďalšie kroky sú na Slovenskej správe ciest, resp. ministerstve dopravy.
Nutnosť vybudovania obchvatu starosta odôvodňuje aj pokračujúcou dostavbou ďalších dvoch blokov mochovskej elektrárne. „Potenciálne riziko bude dvakrát väčšie. Obchvat je potrebný pre prípad evakuácie - cez obec vedie úniková trasa do zberného miesta v Šarovciach,“ vysvetľuje. Príkladom je cvičenie, ktoré bolo v roku 2011 - pred dedinou sa vytvoril „lievik“, doprava kolabovala.
Križovatka dvoch ciest prvej triedy - I/51 a I/76. Obchvat by mal pokračovať doľava z nadjazdu. FOTO: (JN)
Sčítavajú dopravu
Podľa L. Éhna bol projekt vybudovania obchvatu zaradený v plánoch Slovenskej správy ciest, ale nie medzi prioritami. Rozhodujúce slovo má v tomto prípade ministerstvo dopravy, kam obec poslala všetky podklady.
Podľa jeho hovorcu Martina Kóňu „v súčasnosti a v strednodobom výhľade je existujúca cesta kapacitne vyhovujúca, avšak v dlhodobom výhľade je potrebné riešiť tento úsek cesty I/76 Kalná nad Hronom – križovatka s I/51.“ Ako ďalej povedal, daný úsek je súčasťou sčítania dopravy, ktoré aktuálne prebieha na celom Slovensku. „Následne na základe výsledkov celoštátneho sčítania dopravy bude nastavený ďalší postup projektovej prípravy,“ dodal.
Petičný výbor bude pokračovať v zbieraní podpisov do novembra. Jeden z hárkov je v kancelárii prvého kontaktu na obecnom úradu. Petíciu odovzdajú na Úrade vlády.