LEVICE. Skúsenosti s PPP projektmi už majú v slovenských mestách či župách, napríklad v Nitre, Košiciach, Prešove, Banskej Bystrici, Brezne, Poprade.
V PPP projektoch (Public Private Partnership) ide o dlhodobú spoluprácu medzi orgánmi verejnej správy a podnikateľským sektorom. Známejšie sú v súvislosti s financovaním výstavby diaľnic, napríklad rýchlostnej cesty PR1BINA 1 pri Nitre.
Mesto spravuje 80 kilometrov ciest a 60 kilometrov chodníkov. Poslanci aj radnica sa zhodujú, že miestne komunikácie sú v dezolátnom stave. Dôvodom je ich vek, nekvalitné vyhotovenie a tiež časté rozkopávky.
V ostatných rokoch narástla položka mestského rozpočtu určená na opravu komunikácií zo 136-tisíc na 240-tisíc eur. Táto suma stále nepostačuje na to, aby boli cesty a chodníky v poriadku.
Jednou z vytypovaných ulíc je Štúrova ulica vedúca zo stanice do centra. FOTO: (JN)
Neplátať, ale opraviť
Pri plánovanej rekonštrukcii ciest sa levická radnica nechala inšpirovať inými samosprávami či župami. Na rozdiel od Levíc už mnohé z nich majú s PPP projektmi pozitívne skúsenosti. Medzi uvedenými príkladmi je o. i. VÚC Košice, kde v rokoch 2005 až 2007 vykonali stavebné úpravy ciest na 73 stavbách a zrekonštruovali tri mostné objekty v hodnote 33 miliónov eur. Mesto Nitra zase v uplynulých dvoch rokoch postavilo a obnovilo 21 miestnych komunikácií v hodnote 8,39 milióna eur.
Projekty zabezpečoval a financoval súkromný sektor. To je zároveň aj jedna z výhod PPP projektov: „Celú akciu preinvestuje zhotoviteľ - bude vystavená len jedna konečná faktúra po zrealizovaní diela.“ Počas záruky, ktorá môže byť stanovená na 10 a viac rokov, odpadajú investorovi, v tomto prípade levickej radnici, náklady na stavebnú údržbu komunikácií. Ďalším z pozitív je, že rozbité cesty sa nebudú opravovať po častiach v závislosti od finančných možností mestského rozpočtu na aktuálny rok, ale vybrané cesty by mala vysúťažená firma opraviť v priebehu budúceho roka.
Levickí poslanci o tom rozhodovali 29. októbra na rokovaní mestského zastupiteľstva.
Šesť prioritných
Vytypovaných je šesť ulíc v meste, ktoré nutne potrebujú opravu. Ide o celú Dopravnú ulicu, celú Hlbokú ulicu, Ulicu kpt. J. Nálepku, a to úsek Saratovská – Dopravná, ďalej Ulicu Ľ. Štúra na úseku Ul. A. Sládkoviča – Nádražný rad a Koháryho ulicu, kde sa má doplniť jej časť. Doplnený úsek by mal byť rovnako aj na Námestí hrdinov.
Požiadavkou mesta je na daných komunikáciách ofrézovať zničenú vrstvu, výškovo upraviť uličné vpuste a položiť novú asfaltovú vrstvu. Na Ulici kpt. Nálepku by k tomu pridali položenie obrubníkov a zámkovej dlažby. „Vyfrézovaný materiál by ostal pre potreby mesta,“ povedal primátor Štefan Mišák. Použiť by sa dal na úpravu viničných a prístupových ciest v okrajových častiach mesta.
Návrh už prešiel komisiami mestského zastupiteľstva. Komisia dopravy a správy mestských komunikácií odporučila doplniť zoznam o Koháryho, Vajanského, Sokolovskú ulicu, okruh Námestia hrdinov a o cyklotrasy medzi železničnou stanicou a centrom mesta a prepojenie Ulice Ľ. Štúra s Mochovskou ulicou s napojením do priemyselného parku. Poslanec Rastislav Kasan ocenil, že by sa týmto vybudovala cyklotrasa na Ulici Ľ. Štúra znížením počtu terajších štyroch jazdných pruhov.
Už teraz je jasné, že všetky komunikácie na území mesta, ktoré sú v dezolátnom stave, sa do „prvého kola“ z finančných dôvodov nedostanú.
Odkiaľ peniaze
Na minulotýždňovom rokovaní poslanci odsúhlasili návrh so stanovenou hodnotou zákazky do dvoch miliónov eur vrátane DPH. Podľa slov primátora by do konca roka chceli pripraviť verejné obstarávanie, začiatkom budúceho roka vyhlásiť verejnú súťaž a v jarných mesiacoch začať s prácami. Väčšia časť by mala byť hotová do budúcoročnej zimy. Ako dodal, mesto by začalo so splácaním až po prevzatí opravených komunikácií. Išlo by o 120 splátok po dobu desiatich rokov.