LEVICE. Mesto Levice si objednáva služby mestskej autobusovej dopravy u spoločnosti Arriva Nové Zámky na základe zmluvy, ktorá je podpísaná na roky 2009 až 2017. Radnica je zo zmluvy povinná vykryť preukázanú stratu.
Každoročne sa ukazuje, že počet cestujúcich klesá a straty narastajú. Mesto dopláca aj na to, že vozový park je zastaraný, a teda je potrebných viac peňazí na opravu autobusov.
Každý Levičan prispeje na MHD ročne sumou cez sedem eur. FOTO: (JN)
Preplnené aj prázdne
V roku 2014 využilo niektorú z desiatich liniek levickej MHD takmer 738-tisíc cestujúcich. Tržby boli 150-tisíc eur, mesto zaplatilo 254 820 eur. Na jedného Levičana to ročne predstavuje sumu cca sedem eur.
Rok predtým bolo cestujúcich o 45-tisíc viac, tržby boli 162-tisíc a náklady mesta 249-tisíc eur.
Zo štatistík vyplýva, že najviac využívané sú spoje do mestských častí Kalinčiakovo a Malý Kiar, ktorými sa vlani previezlo 184-tisíc cestujúcich. Naopak najprázdnejšie sú sedadlá na trase Tabaková – autobusová stanica – poliklinika – Vinohradnícka ulica. Autobusy tu vlani využilo iba necelých 8-tisíc ľudí.
„Väčšina cestujúcich v prostriedkoch MHD je tá, ktorá sa prepravuje hlavne za zľavnené cestovné - hlavne žiaci, študenti, dôchodcovia do a nad 70 rokov veku, držitelia preukazu ŤZP a ŤZP-S,“ hovorí Zuzana Ürgeová, referentka dopravy MsÚ Levice pre regionálne noviny MY Týždeň na Pohroní. Bezplatnú prepravu majú deti do začatia povinnej školskej dochádzky, invalidný vozík, sprievodca alebo pes v prípade ŤZP a ŤZP-S a držitelia preukazov ŤZP - Blind. Podľa jej slov so zvýšením cestovného neuvažujú, „predstavuje to odliv cestujúcich do individuálnej automobilovej dopravy.“
Jednorazový cestovný lístok stojí z čipovej dopravnej karty 0,33 eura, riadne kúpený je za 0,45 eura. „Dopravná karta je prenosná, to znamená, že ju môžu využívať všetci členovia rodiny,“ približuje výhody Z. Ürgeová. Novinkou sú tzv. prestupné lístky s platnosťou do 45 minút od kúpy. Zlepšiť kvalitu cestovania sa mesto snaží aj obnovou čakární autobusových zastávok. Spropagovať služby MHD zase bezplatnou prepravou počas jarmoku a 22. septembra v rámci Európskeho týždňa mobility.
Autobusy opravujú viac
„Pokiaľ ide o náklady na údržbu autobusov – tie, žiaľ, ovplyvňuje vek autobusov. Z ôsmich autobusov je až päť starších ako 16 rokov,“ otvára ďalšiu tému Hana Jahodníková, dopravno-prevádzková riaditeľka spoločnosti Arriva.
So zastaraním autobusov sú spojené aj vyššie náklady na opravy. Kým v roku 2012 boli viac ako 46-tisíc eur, v roku 2013 vyšli opravy cez 48-tisíc eur a vlani zobrali z kasy 52-tisíc eur.
Naposledy sa vozový park obmieňal v roku 2009, keď pribudli dva bezbariérové autobusy. Menší autobus má vyjsť na trasu aj v najbližších dňoch. „V priebehu novembra ho spustíme do prevádzky,“ približuje termín riaditeľka. Ide o strednokapacitný autobus s 31 miestami na sedenie a 51 na státie.
Nový autobus s menšou kapacitou bude nasadených na menej vyťažených linkách. FOTO: (PH)
Podľa jej slov mestu ako objednávateľovi služieb MHD už predložili kalkuláciu pre rok 2016, ktorá uvažuje s nákupom ďalšieho nového autobusu. „Druhou dobrou správou je, že v tomto roku sa vývoj počtu cestujúcich stabilizoval, evidujeme len 1-percentný medziročný pokles cestujúcich,“ dodala.
Každoročne v decembri vchádza do platnosti nový cestovný poriadok. Ten tohtoročný by mal mať podľa H. Jahodníkovej minimálne úpravy: „Tie by mali zabezpečiť zlepšenie prípojov na vlaky.“