Nepozornosť, alebo rýchla jazda? Zväčša v noci sa vodičom podarí vybehnúť až na stredový ostrovček. Balvan, ktorý im má v tom zabrániť, môže byť potenciálnou hrozbou.
Vstup do Šiah. FOTO: (JN)
ŠAHY. Okružné križovatky už nie sú ani u nás ničím výnimočným. Ich prvoradým zmyslom je zvýšiť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
Tento typ križovatky je pár rokov aj pri vstupe do pohraničného mesta. Vybudovali ho spolu s predajňou obchodného reťazca. Križovatka je frekventovaná, prechádza ňou a centrom Šiah všetka nákladná doprava smerujúca do Maďarska. Už roky sa hovorí o potrebe vybudovania obchvatu.
Kolízie áut sú tu pravidelnosťou. Technické služby ako súčasť opatrenia postavili na stredový ostrovček dva balvany – každý oproti vjazdu z kedysi hlavnej cesty.
Stopy po prejazde boli na ostrovčeku aj v minulých dňoch. Pred osadením kameňov ich tam zanechalo auto nepozorného vodiča. FOTO: (JN)
Demolujú objazd
Vyvalené a ohnuté dopravné značky, poškodený betónový obrubník aj trávnik. Tieto stopy zanechali za sebou autá, ktoré prejazd po „kruháči“ z rôznych dôvodov nezvládli. Cez nájazd a obrubník sa dostali až na vyvýšený ostrovček.
Svoje o tom vedia ľudia bývajúci v bytovom dome vedľa križovatky. „Stáva sa to hlavne v noci a nadránom,“ hovorí staršia obyvateľka a pridáva, že kamióny už zničili aj tabule.
Aj podľa vodičov sa nehody stávajú za tmy - okružná križovatka je vtedy menej viditeľná. Cez mesto smeruje tranzitná doprava za hranice, križovatka je preto frekventovaná.
Pred približne dvomi týždňami sa stali dve nehody takmer naraz. Z obidvoch smerov vyšli autá až na ostrovček.
Zdemolovaný obrubník, trávnik aj značka. FOTO: (JN)
Nekonečné úpravy
Správcom sú Technické služby Šahy. Podľa riaditeľa Štefana Csingera na prítomnosť križovatky upozorňuje päť dopravných značiek, v úseku je maximálna povolená rýchlosť 50 kilometrov. „Väčšina šoférov to dodržiava,“ hovorí, sú ale aj výnimky: „Stáva sa pravidelne, že prejdú rovno.“ Ako hovorí, kamióny zničia ostrovček, dopravné značky a z miesta odídu. Naposledy boli stopy od blata až pred poštou.
Po dohode so Slovenskou správou ciest na ostrovčeku osadili dva niekoľkotonové kamenné bloky. Plochu upravili, vyvýšili ju zeminou a vysadili kvety. Keď sa ku križovatke motoristi blížia, majú skaly pred očami ako zátarasu.
Horší stav je v noci, reflektory áut sa odrážajú len na dopravných značkách.
„Prečo sú balvany akoby v jazdnej dráhe?“ pýta sa miestny vodič a ukazuje na čerstvé stopy od pneumatík vedúce ku kameňu. Obáva sa, že môže dôjsť k najhoršiemu.
Aj iná Šahanka nad skalami na ostrovčeku krúti hlavou: „Mladí chodia z diskotéky domov, môže sa tu stať vážna nehoda. Mali by tam aspoň dať nejaké reflexné pásky.“
Radšej vysadiť zeleň
Na názor sme sa spýtali odborníka Štefana Machciníka z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Podľa jeho slov sa na okružných križovatkách často využíva vizuálna prekážka. „Vodič je psychologicky nútený znížiť rýchlosť pri vstupe do križovatky, aby nedošlo ku kontaktu s vyvýšenou plochou a objektmi na nej a ostatnými vozidlami v križovatke,“ vysvetľuje odborník.
Na druhej strane ale hovorí, že sa neodporúča na križovatkách, kde sa očakáva relatívne vysoká rýchlosť áut, aby vizuálnu bariéru tvorili pevné objekty. V prípade nárazu vozidla by mohli zapríčiniť vážne následky na zdraví. „Odporúčal by som využiť jemnejší typ bariéry, napríklad v podobe kríkovej zelene,“ radí.
Podľa riaditeľa by po obvode mohli vysadiť kríky a na balvany dať reflexné prvky.