LEVICE. Z pohľadu dĺžky cestnej siete patrí Levický okres k tým najväčším. Cestári spravujú vyše 516 kilometrov ciest druhej a tretej triedy, ktoré patria Nitrianskemu samosprávnemu kraju. Starajú sa aj o 155 kilometrov ciest prvej triedy vo vlastníctve štátu, ktorý si údržbu ciest u nich objednáva.
Túto zimu sa ale viac ako na odhŕňanie snehu a posyp povrchu zameriavali na doplnkové práce. Na skladoch im ostala približne polovica posypového materiálu.
V skladoch ostala polovica posypového materiálu. FOTO: (JN)
Najslabšia zima za desaťročie
Obdobie zimnej údržby oficiálne trvá od 1. novembra a končí sa 31. marca. Do záveru sezóny ostávajú necelé dva týždne, v jej hodnotení ale cestári už neočakávajú zásadné zvraty.
Jednou vetou ju hodnotia ako najslabšiu za posledných desať rokov.
O údržbu komunikácií v okrese sa stará levické stredisko Regionálnej správy a údržby ciest. Kým vlani mali 41 výkonových dní, teraz ich počet klesol na 35. „Táto zima bola najslabšia za posledných desať rokov. Posledné tri roky bola slabá zima, respektíve bola to jedna z najslabších v našej pamäti,“ stručne zhrnul Peter Drábik, vedúci levického strediska RSÚC.
Slovné hodnotenie podčiarkujú aj čísla: celkovo použili 758 ton inertného materiálu a 780 ton chemického materiálu – soli, ktorá sa používa výlučne na cesty prvej triedy. Celkovo posypali 14 975 kilometrov ciest a pluhovali 1582 kilometrov ciest.
Pre porovnanie vlani upotrebili vyše 1550 ton posypovej drvy a 1270 ton chemického materiálu.
„Napriek skutočnosti, že predchádzajúca zima bola pre nás slabá, tohtoročná z hľadiska výkonov predstavovala ani nie 70 percent,“ doplnil údaje. Na skladoch im ostalo približne 50 percent posypového materiálu.
Väčšie opravy ciest
Vďaka slabej zime je podľa šéfa levického strediska stav ciest v okrese v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi relatívne uspokojivý. „Samozrejme výtlky priebežne opravujeme. Vysprávky sa robia obaľovanou zmesou bagela,“ hovorí. Cestári pri tom využívajú technológiu na výrobu recyklovanej asfaltovej zmesi, ktorá sa dá aplikovať aj v chladnejšom počasí.
S rozsiahlejšími opravami musia počkať, kým budú vyrovnané vonkajšie teploty, ktoré si vyžaduje technologický postup. „Väčšie opravy výtlkov začneme vykonávať ihneď, ako nám budú firmy, ktoré vyrábajú teplú asfaltovú zmes, schopné ju dodať.“
Robili údržbu
Druhou najrozsiahlejšou činnosťou, ktorej sa cestári venujú, je starostlivosť o stromy. Celkovo ich popri cestách rastie takmer deväťtisíc. Na ich úpravu či výrub ostáva ešte pár dní vegetačného pokoja, ktoré sa končí 31. marca. Platí to aj pre kríky.
Počas zimných mesiacov cestári okrem zimnej údržby ciest vykonávali sekanie a čistenie stružiek pre odtok dažďovej vody, čistili vtoky a výpusty, zbierali nečistoty z ciest a jarkov, dosýpali krajnice.
Opravovali a vyrovnávali tiež oceľové zvodidlá, čistili smerové stĺpy, vymieňali tabuľky s evidenčným číslom mosta a odstraňovali následky mimoriadnych udalostí.