Musel som to vyskúšať
Má šestnásť rokov, študuje na strednej škole v Tlmačoch, vo voľnom čase sa venuje kamarátom, hráva florbal, beháva, cvičí, ale hlavne súťaží v pretekoch na plochej dráhe. Jakub Valkovič sa pre tento na Slovensku netradičný šport nadchod už v detstve. „Od malička som s otcom chodil na plochú dráhu do Žarnovice. Mám tam aj rodinu. Pred dvomi rokmi ma to tak chytilo, že som si to chcel vyskúšať. Skontaktoval som sa s klubom a dohodol som sa, že si to prídem vyskúšať. Odvtedy jazdím,“ opisuje svoje prvé kontakty s týmto športom mladý pretekár. Napriek tomu, že z jeho rodiny sa tomuto športu nikto nevenuje, Jakub sa rozhodol, že plochá dráha bude preňho ideálna. Napriek tomu, že sa pretekom nevenuje dlho, dáva si vysoké ambície a sníva, že sa časom prebojuje medzi najlepších. „Mojím cieľom je byť majstrom sveta, vyhrať zlatú prilbu a živiť sa týmto športom na profesionálnej úrovni. Väčšina profesionálov jazdí v Poľsku alebo Švédsku, kam by som sa tiež chcel dostať,“ prezradil. Prvé dva roky svojej kariéry na plochej dráhe sa venoval hlavne tréningom. Tie mu majú pomôcť v jeho nováčikovskej sezóne v sedle plochodrážnej motorky. „Zatiaľ som iba trénoval a táto sezóna bude moja prvá. Cieľom bude zbierať skúsenosti z pretekov a zbierať dobré výsledky. Na tie mám najväčšiu šancu hlavne na domácich pretekoch v Žarnovici,“ povedal Valkovič.
Brzdy sú zbytočné
V pretekoch na plochej dráhe sú jazdci rozdelení podľa výkonu svojich dvojkolesových tátošov. „Motorky sú rozdelené podľa zdvihového objemu na 125ccm, 250ccm a 500ccm. Ja som začínal ako 15 ročný a od toho veku sa už jazdí na najvýkonnejších motorkách. Motorky sú iné, nemajú brzdy a majú okolo 80 koní,“ vysvetlil rozdiely mladý plochodrážnik. V jeho klube Speedway Club Žarnovica má vytvorené skvelé podmienky. „Klub má k dispozícií motorky pre tých, ktorí začínajú a tí jazdci, ktorí už pretekajú, dostanú od klubu novú motorku. Jazdci majú aj vlastný tím mechanikov, ktorí sa im o motorky starajú. Tie sa nastavujú pred každým pretekom podľa potreby tak, aby motorka na trati dobre sedela, mala potrebný výkon a aby pri štarte nedošlo k zbytočnému pretáčaniu kolesa, ktoré by spôsobilo veľkú časovú stratu,“ okomentoval podmienky v Žarnovickom klube Valkovič. Nastavenie motorky je veľmi dôležité a tím musí dobre zhodnotiť typ dráhy, na ktorej sa preteká. „V Žarnovici je dráha dlhá a široká. Napríklad v Česku sú dráhy krátke a úzke. Keď v Česku jazdia štyria jazdci naraz, na trati je tlačenica. V Žarnovici jazdí bežne šesť jazdcov a na trati je ešte pomerne dosť miesta,“ poodhalil rozdiely medzi pretekárskymi dráhami Jakub Valkovič.
Na preteky bude jazdiť hlavne do Česka
Na Slovensku nemá plochodrážny šport až takú podporu ako je tomu v iných krajinách. Aj preto musia jazdci jediného slovenského klubu cestovať na preteky hlavne do zahraničia. „Na Slovensku nie je žiadny iný klub ako ten v Žarnovici, pretože Žarnovická plochá dráha je jediná na Slovensku. Klub preteká v 1. Českej lige a v súťaži Jadranských dvojíc. Máme veľa pretekov v zahraničí. Túto sezónu sa chystám do Česka, Poľska, Maďarska, Rumunska alebo na Ukrajinu. Ak mám viac pretekov po sebe, tak sa domov ani nevraciam. Keď mám len jedny preteky, tak sa hneď po závode zbalím a idem späť,“ vymenoval plánované pretekárske destinácie a ich priebeh Valkovič. Jazdci klubu okrem pretekov a fyzickej prípravy absolvujú každý týždeň dva dvojhodinové tréningy. „Dobrá fyzická príprava je veľmi dôležitá, pretože motorku musím v zákrute držať, čo je veľmi namáhavé a po každom tréningu bývam poriadne unavený,“ zakončil rozhovor mladý plochodrážny pretekár Jakub Valkovič.