LEVICE. Vytýčených je niekoľko trás, ktoré navrhovatelia vybrali. Na zreteľ pritom brali okrem iného terén a osídlenie.
Plánovaná rýchlostná cesta medzinárodného významu bude súčasťou Transeurópskej dopravnej siete. Začať sa má na existujúcej rýchlostnej ceste R1 v okolí Hronského Beňadiku a končiť niekde pri Šahách, na hraniciach s Maďarskom.
Zámer a navrhnuté alternatívy možných trás dostalo viacero miest a obcí na pripomienkovanie.
Navrhnutých je niekoľko trás plánovanej cesty. (Žltý krúžok - Tlmače, červený krúžok - Levice, čierny krúžok - križovatka Šarovce, zelený krúžok - Šahy). Grafika: (NDS)
Kadiaľ povedie?
Rýchlostná cesta R1 v súčasnosti vedie z Bratislavy cez Banskú Bystricu až do Ružomberka. Okrem iných miest prechádza aj Nitrou, Tekovskými Nemcami, Žarnovicou. Niekde v týchto miestach, na severe Levického okresu, by sa v budúcnosti mala na ňu napojiť iná rýchlostná cesta, ktorá bude smerovať k maďarským hraniciam v okolí Šiah.
Zámer „R1 prepojenie štátna hranica SR/MR“ zaslala začiatkom júna na vyjadrenie samosprávam a obyvateľom Národná diaľničná spoločnosť. Dotknutými sú tieto obce v Levickom, Žarnovickom a Zlatomoravskom okrese: Horná Seč, Hronské Kosihy, Zbrojníky, Podlužany, Levice, Domadice, Santovka, Starý Hrádok, Tlmače, Volkovce, Vyškovce nad Ipľom, Krškany, Hronský Beňadik, Rybník, Dolné Semerovce, Šahy, Starý Tekov, Kozárovce, Žemliare, Demandice, Horné Semerovce, Orovnica, Dolná Seč, Tupá, Veľké Kozmálovce, Hontianska Vrbica, Veľké Turovce, Jur nad Hronom, Bory, Hronské Kľačany, Vyšné nad Hronom.
Obíde Levice
„Pre mesto Levice, ako dotknuté mesto, má predložený zámer napojenia na rýchlostnú cestu Bratislava – Banská Bystrica podstatný prínos,“ hovorí Adriana Macáková, hovorkyňa Mestského úradu v Leviciach.
Podľa jej slov trasovanie rýchlostnej cesty bude mať vplyv na územný rozvoj, ako aj na dopravnú prevádzku mesta.
Levice by mala obísť zo severu alebo z juhu.
„Pre mesto sú najvhodnejšie trasy, ktoré obsahujú úsek 2B, t. j. južne od mesta Levice. V tejto časti mesta je situovaný priemyselný park a jeho dopravné napojenie na rýchlostnú cestu
v najkratšom trasovaní je najefektívnejšie a nezaťažuje dopravou ostatné časti mesta,“ vysvetľuje.
Úsek 5B, ktorý v návrhu vedie severnou časťou mesta, by si v záhradkárskej lokalite Krížny vrch vyžiadal záber približne ôsmich objektov. „Nie je vhodný ani z územného hľadiska, keďže v severnej časti mesta sú v rozvoji najmä obytné plochy,“ približuje stanovisko mesta k zámeru. Voľba tejto možnosti, 5B, by znamenala pre mesto neúnosné dopravné zaťaženie, keďže plánovaná výstavba severného alebo južného obchvatu Levíc napreduje zatiaľ len v papierovej podobe.
A čo sa týka budúceho miesta napojenia novej medzinárodnej cesty na R1 Bratislava – Banská Bystrica, sa levická radnica prikláňa k ako najvhodnejšiemu miestu v lokalite mimoúrovňovej križovatky v Čaradiciach vzhľadom na najkratšie trasovanie.
„Z uvedeného vyplýva, že mesto Levice preferuje trasy, ktoré obsahujú úsek 2B, t. j. južne od mesta Levice, naproti tomu severné trasovanie 5B by znamenalo pre mesto veľké problémy, najmä v doprave, a to je pre mesto Levice neprijateľné. To znamená, že najvýhodnejší z hľadiska záujmov mesta Levice je koridor 4a*. Prijateľný je tiež koridor 4a s modifikáciou odklonu trasy v západnom smere od obce Hronský Beňadik, Psiare,“ zrekapitulovala.
Dotknuté obce boli povinné zverejniť zámer na verejných miestach a sprístupniť ho k nahliadnutiu obyvateľom počas 21 dní. Verejnosť môžu doručiť svoje písomné pripomienky ministerstvu životného prostredia alebo obci.
Súčasť európskej siete
Aká bude spojnica rýchlostnej cesty R1 a štátnej hranice s Maďarskom dlhá, bude závisieť od voľby trasy. Pôjde približne o 60-kilometrový úsek.
„Predmetný koridor je súčasťou Transeurópskej dopravnej siete TEN-T,“ vysvetľuje Michaela Michalová, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti.
Pripomína, že v súčasnosti sa hľadá vhodný koridor tejto rýchlostnej cesty, ktorá spojí rýchlostnú cestu R1 s Maďarskou republikou v okolí Šiah. Kapacitne bude musieť vyhovovať požiadavkám dopravného prúdu, bude musieť byť investične realizovateľný a prijateľný z hľadiska vplyvov na obyvateľstvo a životné prostredie.
Na otázku, aké budú nasledujúce kroky, reagovala: „Z hľadiska investičnej prípravy v súčasnosti nie je ustálená trasa vedenia rýchlostnej cesty, ktorá by bola vymedzená územným rozhodnutím. Ďalší harmonogram prípravy bude závislý na ukončení procesu EIA predmetného koridoru.“